2011. február 16.

A játék neve: szerkesztés, de okosan. Shakespeare Quarterly

Egy nagynevű folyóirat is időnként elgondolkodhat azon, különösen, ha új főszerkesztőt kap, hogy biztosan mindig a legjobb embereknek adja-e olvasni és kommentálni a beérkezett cikkeket annak eldöntése végett, hogy a cikk érdemes-e a publikálásra, és ha igen, hogyan érdemes csiszolni. Talán hasonló gondolatok suhanhattak át David Schalkwyk agyán, amikor átvette a Shakespeare Quarterly szerkesztői posztját, hiszen óriási lépéseket látszik tenni a bővítés irányába. A megoldáshoz hozzájárult az, hogy egyfelől az internet, a konzumer fázisából (Web 1.0), átlépett a kooperatívba (Web 2.0), másfelől pedig hogy, az előzővel szoros összefüggésben, kialakult az igény, és ezért platformok is, ahol a szerzői és kiadói jogvédelemmel összhangban, frissíteni lehet a szerkesztői tevékenységet ellátók körét.

Schalkwyk megoldása a következőképpen néz ki. A Shakespeare Quarterlyhez beérkezett cikkekből néhányat elhelyeznek a MediaCommons Press platformjára úgy, hogy bárki olvashatja, kommentálhatja azokat, bekezdésenként vagy az egész cikket egyben. A kiadó szempontjából ez háromszorosan is gyümölcsöző. Először is, mert egy nagyon tág köre az olvasóknak, szakértőknek szólhat hozzá az egyes cikkekhez, ami biztosan sokat segít a szerzőknek, szerkesztőknek. Másodszor a hozzászólók közül nyilván hosszabb távon, akár találhatnak kutatókat, akik részt vehetnek a folyóirat alakításában is. Harmadszor pedig a költséghatékonyság is szempont lehet. Persze nem abban a primér értelemben, hogy megspórolnák a szerkesztőknek járó fizetést, de abban a tág értelemben biztosan, hogy a három (?) felkért szerkesztő-olvasón kívül nem kell többnek fizetni, és mégis többen olvassák kritikus szemmel a leendő cikkeket.

A Shakespeare Quarterly megoldása a fenti problémára nemcsak a folyóiratnak hasznos, hanem nekünk is talán. Először is, mert ingyen elolvashatjuk ezeket a cikkeket, amelyek a végső formájukban már nagyon drágán lesznek csak elérhetőek, pontosabban elérhetetlenek. Másodszor, mert esetleg a Shakespeare-kutatásokról nemcsak értesülhetünk, hanem akár alakíthatjuk is. Ez persze ambiciózusan hangzik, és nagyon sok „talán” és „ha” veszi körül, mégis a lehetőség legalábbis adott. Harmadszor, mert olyan publicitásra kínál alkalmat, amelyről eddig csak álmodhattunk. Kommentálni ugyanis csak úgy lehet, ha regisztrálunk, és a kommentárnál megjelenik a nevünk.

Két következményét látom a Shakespeare Quarterly kezdeményezésének. Először is, hogy érdemes regisztrálni majd megjegyzésekkel ellátni azt a cikket, azokat a cikkeket, amelyek valamelyest közel állnak a saját kutatási területünkhöz. Másodszor pedig, ha a Shakespeare Quarterly nem szégyenli bevonni a nagyközönséget a szerkesztői folyamatokba, akár nekünk is lehetne valami hasonlót tennünk.

Erre a játéktérre, azaz a Shakespeare Quarterly következő számára, (kattints rá) hívok mindenkit, ahol a játék neve szerkesztés, de okosan. A játék tegnaptól, azaz február 15-től március 31-ig tart. Hajrá!

További linkek:

Interjú David Schalkwykkel, amikor először próbálta ki ezt a módszert.
Blog-bejegyzés a projektről.

2011. február 14.

The Thirteenth British Graduate Shakespeare Conference: CFP

26-28 May 2011, The Shakespeare Institute, University of Birmingham


CALL FOR PAPERS


We invite graduate students with interests in Shakespearean and Renaissance studies to join us in May at the Shakespeare Institute in Stratford-upon-Avon for The British Graduate Shakespeare Conference.


The conference is run by students, for students, and is now in its thirteenth year. It has a reputation for providing a friendly but stimulating academic forum and attracts delegates from around the world. Delegates have the opportunity to present their research in front of an audience of peers, to attend several plenary sessions organised across the three days of the conference, and to see the RSC production of The Merchant of Venice, starring Patrick Stewart, at group-booking price. The Institute is also ideally situated for students who want to visit the beautiful and historic town of Stratford-upon-Avon, to explore the world-class resources of the Shakespeare Institute Library and the Shakespeare Centre Library or to watch further exciting shows at the new Royal Shakespeare Theatre (see www.rsc.org.uk for the full season).


The conference will feature talks by Martin Wiggins (The Shakespeare Institute), Catherine Richardson (The University of Kent), Matthew Frost (Manchester University Press), Jacquelyn Bessell (The Shakespeare Institute) and the Shakespeare Birthplace Trust, who will provide First Folio and archive viewing. Jacque MacDonald will direct a performance of a court masque. Lunch will be provided on each day.
We invite abstracts of approximately 200 words for papers of twenty minutes length (3,000 words or less). Delegates wanting to give papers must register by April 15 2011. Undergraduates in their final two years may attend the conference as auditors, as indeed may postgraduates. We encourage early registration to ensure a place on the conference programme.


The website contains more information about the event and the venue, including prices and downloadable registration forms. See www.shakespeare.bham.ac.uk/BritGrad or email us at britgrad@yahoo.com


Registration Opens: 1 March 2011
Deadline for Papers: 15 April 2011
Deadline for Auditors: 10 May 2011